Med to års reparasjonsgaranti er det enklere for kunden å velge å reparere produkter mellom 5 og 8 år.
To års reparasjonsgaranti gir kunden en trygghet. Hvis det kommer en feil på produktet innen to år etter reparasjonen, dekkes dette mot en egenandel. Dette vil gjøre det lettere å velge reparasjon i stedet for kjøp av et nytt produkt. I et bærekraftig miljøperspektiv er garantiordningen utvilsomt også et godt argument for valget, siden det vil lønne seg både for kunden og miljøet å reparere kontra å kjøpe nytt.
Verkstedet plikter å vurdere lønnsomheten av en reparasjon. Er det ikke lønnsomt å reparere produktet, hvis det for eksempel er utslitt, skal det ikke anbefales reparasjon. Kunden blir informert om reparasjonsgarantien, og får etter utført service utlevert et reparasjonskort som forklarer garantiordningen. Dette kan sendes som vedlegg til kundens epost sammen med faktura. Dette gjøres for at kundene skal huske at de har en garanti som varer i to år.
Ordningen gjelder private kunder, som får 2 års reparasjonsgaranti når produktet er mellom 5 og 8 år, fra opprinnelig salgsdato. Garantien dekker ikke feil som er forårsaket av feil bruk i henhold til produktets brukermanual, og gjelder for én eventuell reparasjonskostnad i 2 år fra reparasjonsdato. For denne reparasjonen betaler kunden en egenandel på 380 kroner for reparasjoner inntil 3.500 kroner, eller 15 prosent hvis total reparasjonspris overstiger 3.500 kroner.
Reparasjonsgarantien er utviklet av OmBrukt AS for verkstedpartnere i Norge.
Kontaktperson:
Pål Haugen
paal@ombrukt.no
+47 900 23 718