Norsk Ombruk inn på elkjop.no

Jean Skjelbred i Norsk Ombruk. Foto: Jan Røsholm

Elkjøp åpner sin nettbutikk for salg av ombrukte hvitevarer, i samarbeid med Norsk Ombruk. – Som markedsleder har Elkjøp et stort ansvar.

Publisert Sist oppdatert
Administrerende direktør Linda Frid Andresen. Foto: Elkjøp Norge

Det sier Elkjøp-sjef Linda Frid Andresen i en pressemelding.

– Vi har gode rutiner for innsamling av el-avfall og har samarbeidet lenge med Norsk Ombruk. De fleste av produktene deres kommer derfor allerede fra oss. Nå utvides samarbeidet til å inkludere salg av Norsk Ombruks produkter via Elkjøps nettsider. Dette vil føre til at flere av produktene som kommer inn til oss, som retur eller pant, vil kunne få forlenget levetid, sier Linda Frid Andresen, administrerende direktør i Elkjøp Norge, i en pressemelding datert 20. februar.

Her heter det at Elkjøp med en årlig innsamling på over 30.000 tonn, er den største aktøren innen elektrisk og elektronisk avfall i Norden.

– Alle kasserte produkter som samles inn, blir enten satt i stand igjen eller resirkulert. Fortsatt støver mange produkter ned i norske hjem, blant annet rundt 10 millioner gamle mobiltelefoner, heter det.

Fra Norsk Ombruk, da vi besøkte dem i 2020. Foto: Jan Røsholm

Elkjøps markedsplass

Elkjøp lanserte i oktober Elpant-ordningen, der de betaler kundene pant for brukt hjemmeelektronikk og hvitevarer. Når det gjelder hvitevarer, utvides nå samarbeidet mellom Norsk Ombruk og Elkjøp. På området «brukte hvitevarer» på elkjop.no, blir Norsk Ombruks produkter tilgjengelig. Mens Norsk Ombruk har rundt 400 besøkende i sin egen nettbutikk, blir produktene nå tilgjengelig for Elkjøps over 200.000 daglige besøkende.

– Siden 2013 har vi reddet over 85.000 hvitevarer fra å bli avfall, til å bli velfungerende produkter med ny levetid. Å handle på nett med garanti er en enklere og tryggere måte å kjøpe brukt på, som dessverre altfor få vet om. Vi er glade for samarbeidet med Elkjøp, og er sikre på at dette vil vi øke både kunnskap om og salget av brukte hvitevarer betraktelig, sier Jean Skjelbred i Norsk Ombruk i pressemeldingen.

Norsk Ombruk selger sine egne produkter via Elkjøps Markedsplass-plattform, og er ansvarlig for produktene. Produktene selges med to års ombyttegaranti, via bransjens eget selskap OmBrukt AS. Denne innebærer at produktet byttes i et likeverdig produkt. Med likeverdig menes samme funksjoner, men ikke nødvendigvis samme produsent.

Produktene hentes av Bring på hovedlageret til Norsk Ombruk i Stokke, og leveres direkte til kundene.

Brukt eller Outlet

– Mengden elektronisk avfall øker, og en stor del av disse produktene kan og bør repareres for videre bruk. Dette ønsker vi i Elkjøp å bidra til. Derfor har vi inngått et samarbeid med Norsk Ombruk. Bakgrunnen for samarbeidet er at vi ønsker å gjøre det enklere for deg å kjøpe brukte produkter, skriver Elkjøp på sine landingssider for brukte hvitevarer.

– Vi jobber daglig med å gjøre det lettere for kundene våre å ta mer bærekraftige valg - ved å fremme produkter med lang levetid, og gjennom å tilby tjenester for reparasjon, ombruk og resirkulering. Vi gleder oss over dette samarbeidet, hvor vi virkelig får testet ut det å tilrettelegge for at produkter kan få en forlenget levetid, sier Elkjøp-sjef Andresen i pressemeldingen.

I nettbutikken skiller Elkjøp mellom sine brukte produkter og Outlet-produkter: Brukte produkter er videresalg fra Norsk Ombruk; dette er hvitevarer som hovedsakelig har vært brukt av private husholdninger, og som deretter er kontrollert og reparert av godkjent verksted. Outlet-produkter er varer som er solgt av Elkjøp og returnert av kunder innenfor 50 dagers åpent kjøp, nye varer med skjønnsmessige skader eller utstillingsenheter.

Både Elkjøp og Norsk Ombruk har avtale med OmBrukt AS, eid av Stiftelsen Elektronikkbransjen.

Powered by Labrador CMS